Motorfietsonderhoud
Onze core business is het onderhouden en repareren van motorfietsen van bijna alle merken. We werken zowel aan alle Japanse merken (Honda, Suzuki, Yamaha, Kawasaki) als de bekende Europese merken (BMW Motorrad, KTM, Husqvarna, Ducati, Triumph, MV Agusta, Moto Guzzi, Benelli, Norton). We werken aan oldtimers en ook de meest modere motorfietsen.
Een groot deel van onze klantenkring bestaat uit woonwerkverkeer rijders, recreatie motorrijders en rijscholen. Motorfietsonderhoud is persoonlijk en we proberen dit voor iedere motorfiets en klant zo gericht en persoonlijk mogelijk te maken als we kunnen.
We bieden onderhoud aan in verschillende vormen, maar eigenlijk is het altijd maatwerk. Desondanks is het werk vaak in te delen in een “grote onderhoudsbeurt” of een “kleine onderhoudsbeurt”, maar we controleren altijd de onderhoudshistorie en van onze vaste klanten hebben we deze historie ook opgebouwd en gearchiveerd. Zo kunnen we vaak goed inschatten wat periodiek nodig zal zijn en wat niet.
We proberen altijd duidelijk te communiceren over het te leveren werk en de daarmee gemoeide kosten. Niet altijd is het duidelijk aan te geven hoeveel tijd de werkzaamheden in beslag nemen en wat er precies versleten is of defect is. Hierover zullen we altijd proberen om u duidelijk te informeren en hebben we dialoog over wat wel of niet uitgevoerd kan/mag worden.
Een onderhoudsbeurt plannen?
Hieronder in een overzicht te zien van de diverse werkzaamheden die we kunnen uitvoeren.
Reguliere onderhoudswerkzaamheden:
- Bougies inspecteren en/of vervangen
- Luchtfilter inspecteren en/of vervangen
- Motorolie en oliefilter vervangen of bijvullen
- Cardan- en versnellingsbakolie vervangen
- Koelvloeistof bijvullen of vervangen
- Remvloeistof en koppelingsvloeistof vervangen
- Remblokken en remsysteem controleren
- Verlichting controleren en afstellen
- Banden en bandenspanning controleren
- Banden vervangen en wielen balanceren
- Ketting controleren en spannen
- Schakelaars en bedieningen controleren en afstellen
- Motorcomputer uitlezen
- Resetten van het service interval op het dashboard
- Proefrijden ter controle en diagnose
Uitgebreider onderhoud:
- Klepspeling controleren
- Remsystemen reviseren en schoonmaken
- Binnenbanden vervangen en bandenplakken
- Sensoren inleren en kalibreren
- Koppelingsplaten/drukgroep vervangen
- Distributieketting of riem(en) vervangen
Motorafstelling en brandstofvoorziening:
- Carburateurs afstellen
- Carburateurs synchroniseren
- Reviseren van carburateurs
- Gaskleppen synchroniseren
- Brandstoffilter vervangen
- Brandstofpomp vervangen
Vering en rijwiel componenten:
- Afstellen van vering
- Voorvork controleren en/of reviseren
- Voorvork keerringen vervangen
- Voorvorkolie vervangen
- Andere veren monteren
- Aftermarket vering monteren (Hyperpro, Wilbers, Tractive Suspension, YSS, Hagon)
- Verlagen van motorfiets
Regelmatig komen er uitgebreide klussen voorbij in onze werkplaats maar indien mogelijk proberen we die zoveel mogelijk in de winter uit te voeren omdat we het dan iets rustiger hebben. Zo hebben we meer aandacht voor het werk en iets meer tijd omhanden.
Bij dit soort klussen moet je denken aan: Het vervangen van een koppeling bij een BMW of het stellen van de kleppen bij een Honda VFR met VTEC. Maar ook een Desmo beurt voor een Ducati is bijvoorbeeld een grote klus waarbij maximale aandacht is vereist.
Deze Honda CBR600 wordt door Jasper weer perfect afgesteld! De gaskleppen worden gesynchroniseerd, zo doen alle cilinders weer evenveel mee. Dit voorkomt het slecht oppakken van de motor en helpt vibraties te minimaliseren.
Deze Honda VFR800 VTEC krijgt een nieuwe distributie set en de klepspeling wordt gesteld. Dit is een grote klus mede door het VTEC systeem wat in deze motor zit.
Deze BMW R1200GS krijgt een nieuwe koppeling en hierbij wordt ook de ingaande as van de versnellingsbak gecontroleerd. Om bij de drukgroep te komen moeten we de motorfiets bijna halveren, dat betekend de achterbrug en versnellingsbak moeten worden gedemonteerd…
Een kleine motorrevisie voor een XRV750 Africa Twin hebben we recent uitgevoerd. Hierbij hebben we de cilinders licht gehoond en nieuwe zuigerveren geplaatst. Vervolgens de cilinderkoppen opgeknapt, klepseals vervangen en de kleppen ingeslepen.