Banden keuze stress.

Banden keuze stress. (verhaaltje van een klant)
Het kiezen van een type en merk band, blijft een persoonlijke ervaring.
De keuze is ook nog reuze. Wat vind je fijn. Je kunt ook overal informatie vinden bv Youtube, motorbladen en motorforum.
Zelf rij ik 15.000-23.000 km per jaar en het hele jaar door. Stap 1 is eigenlijk wat vind ik belangrijk? Voor mij is dat grip, regen gedrag, levensduur en met name voor het voorwiel geen “glij-momentjes”. Ik ben begonnen met een BMW1100RS en een Honda CBR1100XX Superblackbird. Zeg maar de zwaardere toer/sportmotoren.
Banden : Metzler roadtec en Pirrelli Angel GT, maar de beste was de Michelin (pilot) road serie.
Op de RS deed ik met een achterband (road 2) wel 16000-18000 km. Ik ben uiteindelijk tot een road 5 gekomen op de blackbird en met een setje haalde ik wel 12000 -14000 km !
Met hoge snelheden op de Duitse autobaan tot 280km/h had deze band ook geen probleem. Geen last van teer richels zijstapjes en in de regen prima. De sportieve zit ging wat opbreken, dus mijn geliefde “blackbird “ werd verruild voor een “oude mannen fiets”: een GS1200.
Vergis je niet zo’n GS gaat als de brandweer in de bergen , met haarspelden en slechter wegdek. Maar beide wielen blijven toch “beter” aan de grond. In plaats van accelaratie en topsnelheid kwam er een nieuw fenomeen voor in de plaats de mogelijkheid tot ( af en toe ) off road rijden. Dat leek me wel wat, maar de keuze in banden neemt duizelingwekkend toe.
Ik kocht dik 2 jaar geleden mijn GS met de Michelin Anakee 2 band , stoer grof genopt. Ik heb nooit geweten dat we in Nederland zoveel off road hebben ( zie TET site voor routes) , veel zand en wat modder. Met die Anakee 2 was ik best tevreden over off – als on road. Deed met setje 15.000 km. Koud en nat beetje uitkijken. Dus ik denk dat wordt mijn band , maar helaas uit de verkoop gehaald. Volgende band (achter) een TKC 70 rocks een prima road band met stoere grove blokken , maar slechts 9200 km.
Dan toch wel een eervolle vermelding: een setje Dunlop raid (grof geblokt). Hiermee ben ik de Pyreneeën in geweest. Voel je die noppen: ja een beetje als je < 50km/h rijdt, maar echt ongelofelijk goed op de weg. Kan gewoon voluit. Waar mijn maatjes klagen over grint etc., met de “Dunlop raid “ geen centje pijn.
Hoe zijn ze dan off road , tja …..
Het is ook een mentale kwestie , heb je grof rubber dan denk je dat je reserve over hebt. Dat denken je maatjes ook, die zeggen dan “jij hebt een noppenband….” Je off road vaardigheid/ervaring en type motor speelt denk ik een grotere rol.
Met de achterband deed ik 10.000 km en de voorband 16.500 km. Nadeel is wel het geluid van met name de voorband ,zeker na 12.000 km. De volgende rit naar zuid Europa heb ik gedaan met een klassieke (stille) Metzler Tourance voorband.
Een harde slijtvaste band (start slechts 3,5 mm) , toevallig ook nog 1 van de goedkoopste als set. Voor heb ik er 19.000 km mee gedaan, maar ik heb toch wel een tiental glij-momentjes mee gehad (steentjes). Te lang doorgereden met deze band qua rest profiel dat maakt het wegglijden er ook niet beter op. Moest op einde best wel snelheid aanpassen, al is dat sterk een gevoel kwestie (glij-momentjes zitten in je hoofd). De Tourance achterband ziet er goed uit, redelijk grof genopt en bevalt prima op de weg ( pas 3500 km)
Achter ging ik met de grof genopte Mitas E07 plus naar de Picos. Deze band start met de enorme profieldiepte van 10 mm, maar gaat toch “slechts” 10.000 km mee. Prima op de weg , weinig geluid. Je voelt bij “erg plat” gaan in de bocht wel de overgang naar de laatst “noppen“. Dat is in begin schrikken, maar kan geen kwaad. Door dat laatste vond ik de Dunlop Raid prettiger.
Off-road lukte het op een steile helling wel om een gat te graven en uiteindelijk wel weer weg te komen. Een maatje met een set Dunlop Meridian lukte het ook om zich in te graven. Ik ben overgestapt op de Dunlop Meridian als voorband en dat bevalt goed de eerste 1000 km in regen en koude. Hier wil ik in de toekomst nog een setje van testen ( best goed voor zuid Europa harde stenen /grind ondergrond).
Een maatje is erg te spreken over de Dunlop Mutant : erg veel grip , ongevoelig voor grint en teerstrips. Ga ik ooit nog eens modder TET doen bv Noord Frankrijk: dan ga denk ik toch weer aan Dunlop Raid.
Ben je opzoek naar motorritten in clubverband check dan eens www.haagsemotorclub.nl
Groet Klant JP Romein , Zoetermeer.
